În ultimele luni, politica internațională a dat semne de transformare profundă, reflectând trecerea de la o abordare intervenționistă tradițională, adesea asociată cu democrații americani, la o viziune mai pragmatică și naționalistă întruchipată de așa-numita doctrină Trump.
Doctrina Trump pare acum clară în crizele care implică Germania, Franța, România și Coreea de Sud. Națiuni care au în fundal războiul din Ucraina.
România este confirmată ca un actor-cheie în sistemul european de securitate, nu numai datorită poziției sale geografice la granița estică a NATO, ci și ca principal centru logistic pentru transferul de arme și muniție pentru Ucraina. Cu toate acestea, recenta anulare a alegerilor alegerile prezidențiale și prelungirea mandatului actualului președinte până în martie indică o fază de instabilitate politică. Această incertitudine internă ar putea avea cu siguranță repercusiuni asupra furnizării de arme Ucrainei. În plus, pentru a învinge politicile de dreapta, este puțin probabil ca Partidul Social Democrat din România, într-un fel cel mai conservator partid socialist din peisajul politic, să ceară sacrificii suplimentare din partea propriei populații. Într-adevăr, majoritatea electoratului PSD este formată din salariați, muncitori și pensionari care simt deja în buzunare efectele războiului, la fel ca o mare parte a lumii agricole românești. "Doctrina Trump", orientată spre o politică pragmatică de gestionare a conflictelor, apare clar în dinamica legată de România.
În viziunea lui Donald Trump, furnizarea de arme Ucrainei nu este doar un element de sprijin pentru război, ci și un instrument de negociere: mai multe arme pentru a stimula Kievul la dialog, mai puține pentru a descuraja rezistența prelungită.
Știind, de fapt, că linia de demarcație pe care să înceapă negocierea depace, va fi linia de foc atunci când luptele vor înceta.
Această abordare condiționează viitorul conflictului și pune accentul pe importanța României ca vehicul pentru punerea în aplicare a acestei strategii. Presiunea asupra guvernului de la Kiev pentru a lua în considerare o cale de negociere se împletește cu funcția României de centru logistic esențial. În ultimii ani, ultra-dreapta a câștigat teren în multe țări europene, iar România nu face excepție. Ascensiunea mișcărilor naționaliste, alimentată de nemulțumirea crescândă față de politicile Bruxelles-ului și de percepția subordonării față de interesele internaționale, reprezintă o amenințare reală la adresa unui eventual guvern social-democrat. Orice alegere percepută ca fiind contrară intereselor naționale, cum ar fi implicarea prea mare în conflictul ucrainean sau deciziile care sacrifică prioritățile economice locale pentru a satisface aliații externi, ar putea fi folosită ca pârghie politică de către ultra- dreapta.
Pentru a evita alimentarea acestei narațiuni, probabilul guvern social-democrat ar putea adopta o linie de echilibru, menținându-și angajamentul față de aliații săi occidentali și NATO, dar încercând să contemporană pentru a proteja interesele naționale și consensul intern, fiind
astfel, cu sau fără voia sa, în conformitate cu doctrina Trump.
În ultimele luni, Coreea de Sud, condusă de Partidul Puterii Poporului (PPP) și de președintele Yoon Suk-yeol, a dat dovadă de un intervenționism tot mai mare în conflictul ucrainean, aliniindu-se tot mai mult pozițiilor Occidentului și NATO. Această schimbare de curs reprezintă o evoluție semnificativă în politica externă a Seulului.
Un moment crucial în această călătorie a fost în 2023, când, imediat după summitul NATO, președintele Yoon a vizitat Ucraina. În timpul acestei vizite, a fost semnat un acord-cadru privind Fondul extern de cooperare pentru dezvoltare economică, care a consolidat relațiile bilaterale dintre cele două țări. În plus, a fost anunțat un pachet de sprijin financiar în valoare de 150 de milioane USD pentru a sprijini eforturile reconstrucția și nevoile economice a l e Ucrainei, demonstrând Angajamentul concret al Coreei de Sud. În 2024, la summitul NATO din iulie, Coreea de Sud a mai și-a consolidat rolul prin declararea intenției sale de a dubla contribuția la Fondul fiduciar al NATO pentru Ucraina, majorând-o la 24 de milioane USD până în 2025. Această creștere semnalează dorința Seulului de a juca un rol mai activ în sprijinirea Ucrainei, nu numai din punct de vedere financiar și logistic.
La toate acestea se adaugă un posibil progres pe frontul militar. Coreea de Sud Coreea de Sud a început să ia serios în considerare posibilitatea de a furniza armamen Ucrainei, o decizie care ar reprezenta o schimbare semnificativă față de prudența tradițională a țării în furnizarea de ajutor militar letal.
Această mișcare pare a fi, de asemenea, un răspuns la ajutorul militar pe care Coreea de Nord oferă Rusiei, subliniind o nouă înăsprirea relațiilor dintre cele două Corei.
De fapt, în cadrul peninsulei coreene, Partidul Puterii Populare menține o politică mai puțin conversațională cu Coreea de Nord, favorizând o poziție mai rigidă pentru a contracar postură mai rigidă pentru a contracara provocările crescânde ale Pyongyangului.
Această abordare reflectă nu numai tensiunile regionale, ci și dorința Seulului de a-și consolida poziția de aliat puternic și de încredere al democrațiilor occidentale.
După tentativa de lovitură de stat, Coreea de Sud, ca și România, este un blocaj instituțional care ar putea conduce la noi alegeri prezidențiale. alegeri prezidențiale. Această situație reprezintă o provocare crucială pentru Partidul Puterii Poporului (PPP), care va trebui să se repoziționeze strategic pentru a să limiteze „daunele" politice și să mențină consensul.Un scenariu posibil este ca PPP să aleagă să își recalibreze politica externă inspirată da șa-numita Doctrină Trump.
In paralel, PPP ar putea încerca să consolideze o axă strategică pentru a să limiteze influența Chinei în Asia, o mișcare care ar răspunde atât intereselor intereselor geopolitice sud-coreene, cât și la presiunile unor aliați-cheie precum Statele Unite. Această abordare ar fi în concordanță cu ideea de prioritizare a teatrului Indo-Pacific ca prioritate de securitate națională și regională, deplasarea atenției de la conflicte îndepărtate, precum cel din Ucraina, la un front mai apropiat, fără a exclude reluarea dialogului cu Coreea de Nord
Coreea de Nord, o ipoteză mai realistă în cazul afirmării Partidului Democrat din Coreea de Sud . O atitudine mai în concordanță ca administrația Trump. Într-adevăr, să nu uităm că Donald Trump a fost de facto primul președinte american care a pus piciorul peste paralela 38 după un schimb de acuzații dure cu conducerea de la Pyongyang.
Roma, noul centru al doctrinei Trump Guvernul Meloni, în ciuda criticilor din partea opoziției, pare a fi una dintre administrațiile europene cele mai pregătite să urmeze o politică externă care se aliniază cu cea a lui Donald Trump, cel puțin în unele privințe. Dacă pe de o parte, politica internațională a guvernului italian a încercat să să mențină un echilibru între legăturile tradiționale cu Statele Unite și poziția poziția europeană, pe de altă parte, determinarea arătată în unele alegeri cheie sugerează o afinitate cu viziunea „America pe primul loc promovată de gândirea lui Trump.
Una dintre problemele centrale în acest context este gestionarea conflictului din Ucraina. Guvernul Meloni a menținut, într-adevăr, o atitudine de puternic sprijin față de Kiev, dar cu o precizie care amintește de acea filosofie a non intervenție directă în dinamica militară de pe teren. Roma a susținut întotdeauna susținut ideea că utilizarea armelor italiene trebuie să fie limitată la teritoriul ucrainean și doar în scopuri defensive, fără a trece vreodată granița de război direct împotriva Rusiei. O poziție care, în unele privințe oglindește filosofia lui Trump de limitare a intervențiilor militare în străinătate.
În plus, în ciuda continuității cu aliații occidentali, așa cum demonstrat de sprijinul său pentru Ucraina, Italia pare, de asemenea, să fi menținut o anumită distanță față de o viziune prea incluzivă a NATO și
Uniunii Europene în dinamica apărării globale, preferând soluții care sunt mai funcționale pentru interesele naționale și evită interferența în conflicte externe fără o justificare defensivă clară. Acest lucru, în unele privințe feluri, amintește de „doctrina Trump" a unei abordări mai pragmatice centrată pe acorduri bilaterale.
Deși retorica „doctrinei Trump" este departe de poziția oficială a guvernului italian, acțiunile sale sugerează o anumită deschidere față de liniile de politică externă care nu sunt dictate exclusiv de dinamica globalistă europeană, ci mai degrabă dintr-o viziune a realismului și interesului național . În acest sens, Italia se află într-o poziție care o face una dintre națiunile cele mai apropiate de linia adoptată de Trump, în ciuda în ciuda criticilor
Marco Baratto
Focus Mediterraneo - Analista
Această abordare condiționează viitorul conflictului și pune accentul pe importanța României ca vehicul pentru punerea în aplicare a acestei strategii. Presiunea asupra guvernului de la Kiev pentru a lua în considerare o cale de negociere se împletește cu funcția României de centru logistic esențial. În ultimii ani, ultra-dreapta a câștigat teren în multe țări europene, iar România nu face excepție. Ascensiunea mișcărilor naționaliste, alimentată de nemulțumirea crescândă față de politicile Bruxelles-ului și de percepția subordonării față de interesele internaționale, reprezintă o amenințare reală la adresa unui eventual guvern social-democrat. Orice alegere percepută ca fiind contrară intereselor naționale, cum ar fi implicarea prea mare în conflictul ucrainean sau deciziile care sacrifică prioritățile economice locale pentru a satisface aliații externi, ar putea fi folosită ca pârghie politică de către ultra- dreapta.
Pentru a evita alimentarea acestei narațiuni, probabilul guvern social-democrat ar putea adopta o linie de echilibru, menținându-și angajamentul față de aliații săi occidentali și NATO, dar încercând să
contemporană pentru a proteja interesele naționale și consensul intern, fiind
astfel, cu sau fără voia sa, în conformitate cu doctrina Trump
Commenti
Posta un commento